Thursday, December 10, 2009

Book 3: Biarlah YM Berbicara

Title : Biarlah YM Berbicara

Author: Hanni Ramsul
Publisher:  Kaki Novel Enterprise
Price: RM 20.00
First Print : NA

Buku ni saya pinjam dari officemate. Kami memang selalu bertukar-tukar buku/novel. Boleh tahan juga ceritanya. Tapi lebih banyak dialog daripada penceritaan. Intresting..kisah seorang gadis bernama Adiya yang jatuh hati pada si jejaka (Firdaus) melalui alam maya, iaitu melalui perbualan-perbualan di aplikasi Yahoo Messanger. Tanpa disedari lelaki tersbut adalah majikannya.

Firdaus sebenarnya dah tahu 'Ugly Betty' sebenarnya adalah Adiya. Jadi lebih senanglah dia mengatur strategi untuk memikat Adiya. Adiya pula hanya dapat tahu 'Charming' adalah majikannya apabila rahsia itu dibocorkan oleh adik Firdaus secara tidak sengaja.

Seperti biasa percintaan mesti ada ranjau dan durinya, Adiya merajuk dan bertindak berhenti kerja apabila dapat tahu 'Charming' dan Firdaus adalah orang yang sama. Jadi seperti cerita-cerita yang lain mesti ada proses pujuk memujuk. Nak tahu cerita selanjutnya....kenalah beli buku ni. Nanti marah pulak pernerbit kalau saya cerita banyak di sini.

Secara keseluruhan buku ni okay...tapi mungkin lebih sesuai untuk remaja atau adik-adik yang dalam 20an. Macam saya yang dah dalam 30an lebih suka buku yang lebih mencabar seperti kisah rumah tangga yang bergolak dan yang sewaktu dengannya.

Nak tahu rahsia? Saya pun berkenalan dengan suami dulu melalui internet, tetapi bercinta di luar internet. Alhamdulillah dan empat tahun kami berumah tangga. Biasalah salah faham tetap ada, tapi pandai-pandailah menyelesaikannya.

Tapi bukan semua perkenalan melalui alam maya ini memberi bibit-bibit manis. Banyak juga yang menjadi mangsa penipuan dan dikecewakan. Jadi sentiasalah berhati-hati, jangan terlalu mudah percaya. Kalau nak jumpa biarlah di tempat awam dan jangan mudah terpedaya.

Sekian. Wassalam.





No comments:

Post a Comment